Burnout en andere welvaartziekten

Posted on

Burn-out: wat kan je er tegen doen?

Hoor jij er ook veel over? Hoe komt het dat er zoveel over gesproken wordt en dat de meesten er toch zo weinig over weten?
Burn-out is een thema dat ontzettend veel in het nieuws komt. Volgens onderzoek blijkt dat 1 op 5 mensen ooit te maken krijgt met een burn-out. Hoe komt het nu eigenlijk tot stand en wat is het juist?

Het is een energiestoornis die ervoor zorgt dat iemand lichamelijk en fysiek is uitgeput, daarom noemt men het ook wel “opgebrand” zijn. Een persoon met een burn-out wil wel maar kan niet. Het probleem is dat de energieregeling is verstoord, door dat men te veel uit de energiereserves heeft geput. Het ontstaat meestal door een opeenstapeling van stressfactoren op het werk. Het heeft een impact op je fysiek, geest en gedrag.

Overspannenheid is ook een welvaartziekte die minder vaak voorkomt. Het is niet persé werkgerelateerd, een burn-out daarentegen is altijd werkgerelateerd. Het is vrijwel altijd op te lossen door middel van rust, een burn-out kan je helaas niet oplossen met een paar uurtjes rust.
Een depressie op zijn beurt is dan weer heftiger dan een burn-out omdat het een grotere impact heeft op het leven. Het is een stemmingsstoornis, terwijl een burn-out een energiestoornis is.
Een depressief persoon heeft niet persé zijn energiereserves uitgeput, deze persoon vind gewoon dat het de moeite niet meer waard is. Een depressief persoon heeft geen vermogen om ergens van te genieten en heeft weinig tot geen toekomstvisie, een persoon met een burn-out wel!
Volgend 4-stappenplan kan een oplossing zijn voor dit soort welvaarziekten:

1) Ga energievreters uit de weg: Breng in kaart waar je gestrest van wordt en waarom – schrijf ook de tijdstippen erbij. Alles wat belangrijk is, moet je opschrijven. Probeer ook zoveel mogelijk rust te nemen door volgende eenvoudige maatregelen: op tijd gaan slapen, eet gezond, alle niet noodzakelijke afspraken afzeggen, kijk uit met wie je optrekt en neem geen belangrijke beslissingen op dit moment.

2) Stap 1 is om de energievreters in kaart te brengen, bij stap 2 draait het om de energiegevers in kaart te brengen. Wat geeft je energie? Misschien wandelen in de natuur, je auto proper maken of een boek lezen. Dit is uiteraard heel persoonlijk. Doe iedere dag iets van deze leuke dingen.

3) Bij stap 3 gaat het er over nadenken wat je wil veranderen op vlak van werk – gezin – gezondheid – ontspanning – relaties en financiën. Dankzij de energievreters en gevers weet je waar er veranderingen moeten komen. Dankzij deze kennis kan je je agenda hierop aanpassen.
4) Indien vorige 3 stappen zijn gebeurt, is het leven weer op de rails. Dan is het tijd voor de laatste stap, nl. nadenken over je dromen. Door elke dag te willen vechten voor je diepste dromen en verlangens ben je sterk gewapend tegen ene burn-out, het zal je immers enorm veel energie geven, bv. Een kind krijgen, een boek schrijven etc.. de kracht van doelstellingen!

Hoe kijk jij naar mensen met een burn-out of depressie? Ken jij zo’n mensen persoonlijk en hoe zijn zij hier uitgekomen? Laat je het mij weten in de comments?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *